Odpowiednie dać rzeczy słowo… Szkolny konkurs recytatorski oraz krasomówczy

12 lutego 2025 r. był w naszej szkole wyjątkowym dniem dla wszystkich humanistów – odbyły się wówczas bowiem dwa ważne konkursy: recytatorski oraz krasomówczy. Ich termin niemalże zbiegł się w czasie z Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego, który w tym roku przypada podczas ferii zimowych. Uczniowie pokazali swoje talenty – prezentując sztukę pięknego wysławania się i wzruszania poetyckim słowem. Konkursy w tym jubileuszowym dla Kopernika roku 125-lecia istnienia miały charakter wyjątkowy, zatem wyjątkowe były występy i nagrody – ufundowane przez sposnsorów: firmę Splast, Goodrich Aerospace Poland oraz Resgraph.
Z mową spotykamy się na co dzień – w rozmowach, piosenkach, w radiu, telewizji, na wykładach i podczas lekcji. Mowa może mieć charakter codzienny, służący naszym stałym zajęciom i obowiązkom, lecz nie zapominajmy o tej roli mowy, która wywołuje gęsią skórkę na ramionach i doprowadza często do wzruszenia: chodzi oczywiście o recytację i krasomówstwo.
Tym dwóm filarom mowy poświęca się w naszej szkole szczególną uwagę. 12 lutego odbył się już coroczny Szkolny Konkurs Recytatorski i Krasomówczy organizowany przez panią profesor A. Lipińską we współpracy z pozostałymi polonistami. W zawodach wzięło udział łącznie 16 uczniów – 12 recytatorów i 4 krasomówców.
Konkurs rozpoczął się od odczytania tematu przewodniego dla wystąpień krasomówczych:
„Brakuje nam języka, brakuje punktów widzenia, metafor, mitów i nowych baśni […]. Jednym słowem, brakuje nam nowych sposobów opowiadania o świecie.” (Olga Tokarczuk)
Dwóch pierwszych krasomówców – Marcin Michalik z klasy 2D oraz Laura Chodak z klasy 2F wyszli naprzeciw słowom Olgi Tokarczuk. Laura zwróciła uwagę: „Geniusz historii nie polega na ich nowości, lecz ponadczasowości”. Marcin natomiast zakończył swoje przemówienie trafnym porównaniem: „Tak jak nienaturalne i dziwne byłoby używanie w dzisiejszych czasach gęsiego pióra do pisania listu, tak nienaturalne i niewystarczające mogą być klasyczne formy literatury we współczesnym, dynamicznie rozwijającym się świecie.” Oboje zgodzili się, że stare formy literatury należy przedstawić na nowo tak, aby dopasowały się do współczesnych czasów.
Ze słowami Olgi Tokarczuk zgodziły się za to Anna Maguda z klasy 2E oraz Katarzyna Schabińska, uczennica klasy 2A. Ania argumentowała, że nie tworząc nowych form literatury „ryzykujemy, że pozostaniemy w pułapce starych”. Kasia, która w swoim przemówieniu, notabene nieczytanym w ogóle z kartki, użyła wielu bajkowych metafor, uznała, że „brakuje nam baśni, bo wszystkie się już ziściły.”
Na wspomnienie zasługuje również Maria Tomasik, uczennica klasy 1B, która z publiczności – spontanicznie i bez przygotowania – wyszła przed jury, aby zwrócić uwagę na amerykanizację języka polskiego.
Konkurs krasomówczy zakończył się zwycięstwem Marcina Michalika. Drugie miejsce zdobyła Katarzyna Schabińska, trzecie Anna Maguda, zaś wyróżniona została Laura Chodak.


Bezpośrednio po konkursie krasomówczym odbył się konkurs recytatorski. Jego tematem przewodnim były słowa Władysława Reymonta: „Rzeczywistość jest z tej samej przędzy, co i marzenia”. Dwunastu recytatorów interpretowało te słowa, recytując wiersze autorów różnych czasów i narodowości.
Trzecie miejsce zajęła Rafaela Walus, która z uśmiechem i lekkością przedstawiła interpretację utworu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „Na moście w Avignon”. Na miejscu drugim ex æquo znaleźli się Przemysław Płatek z krótkim, aczkolwiek trafnym utworem „Jestem realistą” Tadeusza Różewicza oraz Natalia Żegleń z poruszającą recytacją „Niewidomej dziewczynki” Jana Twardowskiego. Zwycięzcą została wcześniej już wspomniana Anna Maguda z utworem „Monolog psa zaplątanego w dzieje” Wisławy Szymborskiej.

W jury obu konkursów zasiedli: przewodnicząca szkoły Nina Sudoł, członek Samorządu Uczniowskiego Dawid Rajchel oraz polonistki: prof. A. Lipińska i prof. Z. Bartecka-Prorok.
Pomocą podczas konkursu służyły Zuzanna Aftanas i Karolina Bukowczyk, obie z klasy 2F.
Zawody swoimi wystąpami uświetniły Izabela Kokosza oraz Aleksandra Rak z klasy maturalnej.
Uczestnikom gratulujemy odwagi w wyrażaniu siebie, a sponsorom raz jeszcze dziękujemy za ufundowanie nagród.
Amelia Piechowicz (tekst),
Aleksandra Wilk, Anna Łacheta (zdjęcia)


